Jouw bedrijf is meer dan een tafeltennistafel

Team Friday komt heel wat vacatures tegen. Wat ons opvalt, is de verschillende manieren waarop bedrijven zichzelf omschrijven. De ene vacature is erg kort, de ander vertelt meer over de tafeltennistafel dan over de functie. Soms is het andersom en lees je veel over de functie, maar kun je niet terugvinden in wat voor omgeving je komt te werken. Hoe weet je nu als werkzoekende welke vacature bij je past?

Bij Friday matchen we onze kandidaten niet alleen aan de functie, maar ook het bedrijf en dus de werkomgeving waar ze terechtkomen. Van de meeste bedrijven weten wij hoe ze werken omdat we al met ze in contact zijn. Maar hoe kun je als werkgever zowel de functie, de werksfeer en bedrijfscultuur in één vacature omschrijven?

Hier heb je tips voor een volledige en verrassende vacature!

1. Beschrijf jouw organisatie met de juiste termen

Welke drie termen beschrijven jouw organisatie? Termen als ‘platte organisatie’, ‘transparantie’ en ‘open’ zijn echt hot and happening. En als deze termen jouw bedrijf omschrijven, kun je ze zeker gebruiken. Passen ze niet bij jouw bedrijf, maar zou je ze gebruiken om mensen aan te trekken? Absoluut niet doen.

Kies de juiste termen, maar geef er een positieve draai aan. Stel dat er binnen jouw bedrijf een duidelijke hiërarchie heerst. De omschrijving ‘veel hiërarchie’ kan mensen afschrikken. Als die hiërarchie juist zorgt voor een duidelijke taakverdeling en efficiënte samenwerkingen, klinkt dat al heel anders. Geef een positieve draai aan je omschrijving en vertel waarom dit voor jullie werkt.

Geen idee welke omschrijving belangrijk is voor een kandidaat? Vraag het aan de mensen op de werkvloer! Hoe zouden zij hun werkomgeving beschrijven?

2. Laat je medewerkers aan het woord

Dat leidt ons meteen naar de tweede tip; laat jouw medewerkers vertellen hoe het is om voor jouw bedrijf te werken! Hun verhalen zijn als het ware reviews die kandidaten kunnen lezen.

3. Neem de kandidaat mee in zijn of haar functie

Een kandidaat wil natuurlijk weten wat er van hem of haar verwacht wordt op de werkvloer. Een algemene functieomschrijving vertelt natuurlijk al heel wat, maar je kunt hier nog dieper op ingaan. Hoe ziet een dag of week voor deze kandidaat eruit? 

De kandidaat kan aan de hand van deze omschrijving zien wat er verwacht wordt en of dit in zijn of haar wensen past.

4. Maak een virtuele rondleiding

Wil je het helemaal creatief aanpakken? Leid de sollicitant vast rond door middel van een visuele rondleiding! Plaats foto’s van kantoor en maak dit persoonlijk door er korte verhaaltjes bij te plaatsen of medewerkers te fotograferen.

Je kunt ook een interne bedrijfsvideo (laten) maken, een ‘reclamespotje’ waarin je in plaats van je dienst of product juist jouw bedrijf als werkgever promoot.

5. Zoek samen met Friday naar jouw nieuwe medewerkers!

Wanneer wij de samenwerking aangaan met een bedrijf om voor hen de geschikte kandidaat te vinden, komen we eerst bij jou op de koffie. Dit doen we om meer te weten te komen over jou, je bedrijf, de functies die open staan en de sfeer binnen het bedrijf. Met deze kennis kunnen we gericht zoeken naar de juiste kandidaat voor jou.

Wil jij de samenwerking met team Friday aangaan? Neem dan contact met ons op! We komen graag bij je langs voor een kopje koffie 😉

Foto van Arianne Haasjes
Arianne Haasjes
Dit blog is geschreven door Arianne, communicatiemedewerker bij Friday Recruitment. Zelf kwam ze bij Friday binnen als kandidaat. "Ik weet hoe belangrijk het voor een werkzoekende is om niet vastgepind te worden op een CV, maar juist naar jouw mogelijkheden te kijken."

Friday updates

Ben je nu (nog) niet opzoek naar een nieuwe baan, maar wil je wel op de hoogte blijven? Meld je dan nu aan voor onze Friday updates!