In januari 2024 waren 368 duizend mensen werkloos, wat neerkomt op 3,6% van de beroepsbevolking. Dat is veel! Bij Friday Recruitment helpen we mensen graag aan een baan die bij hen past. Naast dat we vacatures van bedrijven op Indeed en andere platformen delen, zoeken we ook via LinkedIn naar mensen die #opentowork zijn. Ben jij nou ook actief op zoek naar een nieuwe baan? Wij geven je drie profieltips voor LinkedIn om beter gevonden te worden door een recruiter die jou kan helpen bij je zoektocht.
Tip 1. Maak je LinkedIn profiel compleet en vul deze goed in
Met een compleet en goed gevuld LinkedIn profiel vergroot je je vindbaarheid. Je kunt het dan ook wel zien als je online visitekaartje. Als we je profiel van boven naar beneden doorlopen, dan zijn dit belangrijke onderdelen die niet mogen ontbreken:
- Profielfoto: Kies een professionele, recente foto waarop je vriendelijk en benaderbaar overkomt. Dit is toch wel vaak de eerste indruk die je achterlaat.
- Banner van beschikbaarheid: Maak duidelijk dat je openstaat voor nieuwe kansen met een #opentowork banner. Dit vergroot je zichtbaarheid.
- Professionele kopregel: Gebruik een duidelijke en veelgebruikte functietitel zoals ‘Software Developer’ of ‘HR Specialist’. Vermijd creatieve, maar onduidelijke titels zoals ‘Sales Wizard’.
- Samenvatting: Dit is je kans om te schitteren. Beschrijf kort wie je bent, wat je ambities zijn en welke vaardigheden je hebt. Wees persoonlijk en professioneel.
- Werkervaring en vaardigheden: Beschrijf je werkervaring en de vaardigheden die je hebt ontwikkeld. Gebruik bullet points om belangrijke taken en verantwoordelijkheden te benadrukken per bedrijf.
- Opleidingen en certificaten: Vermeld relevante opleidingen, cursussen en behaalde certificaten. Dit laat zien dat je bereid bent om te leren en te groeien!
- Aanbevelingen: Vraag om aanbevelingen van studiegenoten, collega´s of werkgevers. Ze geven een beeld van hoe het is om met jou samen te werken.
Tip 2. Gebruik een duidelijke en herkenbare functietitel
Het kan misschien interessant zijn om een creatieve draai te geven aan de functietitel in je kopregel, omdat je wil opvallen in een platform met allerlei traditionele functietitels. Maar, dit werkt niet altijd in je voordeel. Zeker niet als je gevonden wil worden door een recruiter omdat je actief op zoek bent naar een nieuwe baan. Denk bijvoorbeeld aan een titel als ‘’Marketing Ninja’’ of ‘’Creatief Visionair’’; hier zal een recruiter niet snel op zoeken.
Wil je gevonden worden door een recruiter omdat je actief op zoek bent naar een nieuwe baan? Dan raden wij het aan om een veelgebruikte en herkenbare functietitel te gebruiken zoals ‘’software ontwikkelaar’’, ‘’online marketeer’’ of ‘’accountmanager’’. Hierdoor vergroot je de kans om gevonden te worden. Wil je die creativiteit wel terug laten komen in je LinkedIn profiel? Dan kun je dit natuurlijk beschrijven in je samenvatting (of in je cv).
Tip 3. Benadruk je specialisatie en benoem je vaardigheden
Recruiters zoeken vaak naar professionals op basis van functietitels, locaties, specialisaties en tools. Daarom is het belangrijk om duidelijk je specialisme en de tools die je beheerst in je LinkedIn-profiel te benoemen. Zorg ervoor dat deze informatie zowel in je samenvatting, werkervaring als bij je vaardigheden vermeld staat.
Als IT-specialist, bijvoorbeeld, kun je termen zoals ‘software ontwikkelaar’, ‘netwerkbeheerder’, of specifieke programmeertalen zoals ‘Java’, ‘Python’, en ‘PHP’ gebruiken. Dit verhoogt niet alleen je zichtbaarheid, maar dit toont ook aan dat je kennis hebt van de veelgevraagde vaardigheden binnen je sector.
Dus of je nu expertise hebt in marketingstrategieën, softwareontwikkeling of financiële analyse; het is belangrijk om relevante vaardigheden en tools te benoemen. Dit versterkt je profiel en het maakt je beter vindbaar voor recruiters die op zoek zijn naar professionals met jouw expertise.
Hulp nodig bij jouw zoektocht naar een nieuwe baan?
Heb je je LinkedIn profiel in orde, maar ben je nog niet benaderd voor een nieuwe baan? Of heb je de nieuwe baan zelf nog niet gevonden? Wij helpen je graag bij je zoektocht! Neem vandaag nog contact met ons op en dan plannen we snel een kennismaking in.